-
بادبزن در تهويه مطبوع
تاریخ انتشار : سه شنبه، ۱۹ دی ۱۳۹۶
پیشگامان تاسیسات : بادبزن مهمترين وسيله در مدار تهويه است و به كمك آن هوا درقسمت هاي مختلف شبكه به جريان مي افتد. براي تهويه و هوا رساني در چاه ها و تونل هاي شبكه معدن و تونل هاي عمراني در مراحل حفاري از بادبزن استفاده مي شود. در حالت كلي بادبزن از يك چرخ پره دار تشكيل شده است كه به وسيله موتور الكتريكي يا ديزلي، يا در مواردي با استفاده از سيستم هواي فشرده دوران مي کند و هوا را به جريان مي اندازد. بادبزن ممكن است به حالت مكشي يا دهشي كاركند. در حالت مكشي، بادبزن در دهانه چاه يا تونل خروج هوا، نصب مي شود و هوا را از داخل معدن به بيرون مي مكد. در طريقه دهشي، بادبزن در دهانه چاه يا تونل ورود هوا نصب مي شود و هوا را با فشار به داخل معدن يا تونل مي راند. و از يك وسيله حركت دهنده هوا )يك پره دوار كه به وسيله موتور حركت مي كند( استفاده مي كند. اين ابزار معمولا فن هاي كوچك و دمنده ها هستند كه براي اهداف تهويه استفاده مي شود.
به طور كلي اين فن ها و دمنده ها كمتر از 8 in( 20 cm ( قطر دارند. فن ها وسایلي هستند كه به وسيله عمل آیروديناميك خود به طور مداوم هوا را به جلو و يا عقب مي رانند. به طور كلي فن ها دو كار عمده و اساسي انجام مي دهند. اولين كار آنها تامين فشار استاتيك مورد نياز و دومين وظيفه شان حركت دادن هوا از نظر فيزيكي است.انواع بادبزن ها Fans بادبزن ها وسايل اصلي و عمده به حركت درآورنده هوا بوده و در كاربردهاي صنعتي به كار مي روند.
-1 محوري Axial Fans
-2 گريز از مركز Centrifugal Fan
-3 انواع مخصوص Special Type Fans
-4 باد بزن محوري Axial Fans
بادبزن محوري داراي تيغه هاي جلوبرنده مي باشد و انواع آن شامل:
بادبزن هاي ملخي propeller Fans
این نوع از بادبزن ها برای به حرکت درآوردن مقادیر زیاد هوا در موقعی که فشار استات کی خیلی کم باشد به کار می روند و در تهویه عمومی و رقتی از آن ها استفاده می شود. تیغه های آن ها ممکن است به دو صورت دیسکی ی ا بارکی باشد. هنگامی که کانال وجود ندارد از تیغه دیسکی استفاده می شود. برای حرکت هوا در فشار استات کی کم )کمتر از کی اینچ(، نوع تیغه بارکی به کار می رود. در عمل این نوع فن نسبت به فشار حساس است و افزایش کمی در مقاومت، باعث کاهش عمده در گذر حجمی هوا می شود.
-4-2 بادبزن هاي لوله محوري )درون كانالي( Tubeaial Fans
فن های لوله محوری دارای تیغه های بار کی ملخی و محفظه استوانه ای کوتاه بوده و معمولا فاقد پره های هدایت هوا می باشند. این فن ها هوا را در فشار کم )کمتراز دو اینچ آب ( به حرکت در می آورند.
-4-3 بادبزن هاي پره محوري )با لوله هدايت كننده هوا( Vaneaxial Fans
این فن ها دارای پره های ملخی با لوله های هدایت هوا در قبل و بعد از آن می باشند. فن در محفظه استوانه ای قرار دارد که ممکن است جریان هوا را به سمت خروجی ملخ هدایت و مستقیم نماید. در مقایسه با سایر فن های محوری، فن های پره محوری موثرتر بوده و تولید فشار زیادتر )تا 8 اینچ آب ( می نماید فن های پره محوری را باید فقط در هوای تمیز استفاده کرد. در مرحله حفاري، در جبهه كار پيشروي تونل آلودگي هاي مختلفي از جمله گازهاي حاصل از آتشباري و گرد و غبار وجود دارد. بنابراين براي اين كه بتوان پيشروي تونل را ادامه داد، بايد جبهه كار را تهويه كرد. در حالت كلي تهويه تونل ها در مرحله حفاري تحت عنوان تهويه فرعي انجام مي گيرد. بدين منظور در دهانه تونل، بادبزني نصب مي شود و به كمك لوله اي كه از دهانه تونل تا جبهه كار ادامه دارد، هوا را به داخل تونل مي فرستند و يا هواي آلوده را از طريق آن بيرون مي كشند. بادبزن هايي را كه براي تهويه جبهه كار تونل ها به كار مي برند، از نقطه نظر نيروي محركه به دو دسته بادبزن هاي با موتور هواي فشرده و بادبزن هاي با موتور برقي تقسيم مي كنند. هر يك از اين دو دسته خود ممكن است از نوع محوري يا شعاعي باشند.
بادبزن جريان شعاعي يا گريز از مركز ) )Radial Flow Fan
بادبزن جریان شعاعی از يك چرخ دنده كه پره هاي متعددي به آن متصل است، تشكيل مي شود. اين چرخ توسط محوري كه از موتور انرژي مي گيرد، دَوَران مي كند. در اين بادبزن ها هوا از طريق مجراي مركزي وارد چرخ مي شود و سپس 90 درجه تغيير مسير مي دهد و توسط چرخ به گردش در مي آيد. هوا پس از گردش وارد محفظه ضربه گير شده و آن گاه وارد مجراي حلزوني اطراف چرخ مي شود و سپس وارد مجراي واگرا كه مقطع آن به تدريج اضافه مي گردد؛ شده و در نهايت از طريق انتهاي اين مجرا وارد اتمسفر می شود. از آن جا كه امتداد ورود و خروج هوا در اين بادبزن ها بر هم عمود است. لذا اين امر خود موجب افت قابل توجهي مي شود. بنابراين راندمان اين بادبزن ها در مقايسه با انواع محوري كمتر و بين 45 تا 85 درصد متغير است. بادبزن هاي شعاعي را مي توان به سهولت توسط پره هاي آن تشخيص داد. پره ها ممكن است به حالت شعاعي مستقيم، خميده به عقب و يا خميده به جلو تعبيه شده باشند.
بادبزن هاي شعاعي مستقيم، قديمي ترين و ساده ترين انواع بادبزن ها هستند و در آن ها به طور ساده، تعدادي پره مستقيم بر روي چرخ نصب شده است. راندمان اين بادبزن ها كم است و لذا براي استفاده در تونل ها مناسب نيستند. در بادبزن هاي با پره هاي خميده به سمت جلو، سرعت هوا به هنگام ترك پره ها از انواع ديگر بادبزن بيشتر است و بنابراين هواي بيشتري را به جريان مي اندازد اما افت انرژي به هنگام تبديل سرعت به فشار، زياد و راندمان آن كم است.
مناسب ترین بادبزن برای تون ها
راندمان بادبزن با پره هاي خميده به سمت عقب نسبت به انواع ديگر بيشتر است، زيرا به علت خميده بودن پره ها، هوا به آرامي پره ها را ترك مي كند و در مجراي حلزوني به جريان مي افتد و بنابراين افت تبديل انرژي، مينيمم است. به علت امتيازات بادبزن با پره هاي خميده به سمت عقب نسبت به سایر موارد، استفاده از این نوع بادبزن براي تهويه تونل ها، متداول تر از انواع ديگر بادبزن است. اين بادبزن ها به دليل راندمان بالا، به فضاي كمتري نياز دارند و در عين حال نيروي محركه مورد نياز آنها كمتر است. واضح است كه اين دو مشخصه، در تهويه تونل ها امتياز بزرگي محسوب مي شوند.
بادبزن جريان محوري ) )Axial Flow Fan
در باد بزن هاي جريان محوري هوا از طريق مجرايي كه در امتداد دستگاه قرار دارد، وارد شده و به چرخ دواري مي رسد. در اين قسمت هوا دَوَران مي كند و آن گاه از پره هاي هادي عبور كرده و وارد مجرايي مي شود )كه در آن زمان سطح مقطع آن زياد مي شود(. حركت هوا در اين قسمت به موازات محور بادبزن است و به همين طريق نيز خارج مي گردد. قسمت جلوي دستگاه به طريقي ساخته شده است كه حداقل مقاومت را در برابر عبور هوا داشته باشد.
بادبزن هاي محوري را به دو نوع زیر تقسیم می کنند:
◄ لوله اي
◄ پره اي
تفاوت بادبزن های نوع لوله اي با پره اي در آن است كه در آن علاوه بر پره هاي گردان، تعدادي پره يا صفحه راهنما در يك طرف يا دو طرف روتور نصب شده است. وجود اين پره هاي اضافي سبب تصحيح مسير حركت هوا و در نتيجه افزايش فشار و راندمان بادبزن مي شو د. بادبزن هاي محوري با توجه به شكل آن و تعداد پره ها، به سهولت از انواع ديگر تميز داده مي شوند. بادبزن هاي محوري را در يك يا دو طبقه مي سازند. در بادبزن دو طبقه دو چرخ گردنده وجود دارد و بدين ترتيب، هواي خروجي از چرخ اول وارد چرخ دوم شده و فشار آن افزايش مي يابد.
در شكل هاي زیر دو نمونه از بادبزن هاي جريان محوري نشان داده شده است.
قسمت ها و مشخصات اصلي
پره ها
در پاره اي موارد، پره ها از ورق فلزي و با ضخامت ثابت ساخته مي شوند. ولي غالبا آن ها را به طريقي مي سازند كه ضخامت آن در محل اتصال به بدنه زياد تر است و به تدريج كم مي شود. در انواع قديمي، اتصال پره ها به بدنه به صورت ثابت صورت مي گرفت، ولي امروزه، براي اين كه بتوان مشخصات بادبزن را تغيير داد، پره ها را به صورت متحرك نصب مي كنند، به طوري كه مي توان در مواقع لزوم زاويه آن ها را تغيير دا د. ميزان هواي توليد شده و نيز تا حدودي فشار آن، تابع زاويه پره هاي چرخ است. طول پره تابع قطر چرخ و بدنه بادبزن است. تعداد پره ها نيز در انواع مختلف از 2 تا 24 عدد در تغيير است و معمولا تعداد آنها 6 تا 18 عدد مي باشد. فشار حاصله با تعداد پره ها متناسب است. اما اگر تعداد آنها از حد معيني كه در انواع مختلف بادبزن متفاوت است، بيشتر شود.
تعداد طبقات
در پاره اي موارد براي توليد هواي با فشار بيشتر، بادبزن محوري داراي چند چرخ مختلف است كه به حالت سري نسبت به هم قرار گرفته اند. غالبا بادبزن هاي معدني دو طبقه اند.
طراحی سیستم تهویه تونل ها در مرحله حفاری به طور کلی مراحل طراحی سیستم تهویه تونل ها در مرحله حفاری را می توان به شرح ذیل رده بندی کرد:
1. انتخاب روش تهویه
2. محاسبه مقدار هوای لازم
3. محاسبه نشت هوا
4. محاسبه افت فشار در طول لوله
5. انتخاب بادبزن یا بادبزن ها
-1-1 انتخاب روش تهویه
با توجه به سیستمی که برای حفر تونل ها در نظر گرفته شده و با توجه به مزایا و معایب روش های مختلف و همچنین امکانات موجود می توان روش مناسب را انتخاب کرد.
-2-1 مقدار هوای لازم
شدت جریان هوای لازم برای تهویه جبهه کار تونل بر اساس موارد ذیل به صورت جداگانه محاسبه می شود:
- حداکثر تعداد نفرات
- هوای لازم برای برطرف کردن آلودگی های حاصل از ماشین آلاتی که در تونل کار می کنند.
- هوای لازم برای رقیق کردن گازهای حاصل از آتشباری
- هوای لازم برای برطرف کردن گرد و غبار
- هوای لازم بر اساس حداقل سرعت هوا
- هوای لازم برای رقیق کردن گاز زغال و گرد زغال در تونل های معدنی
-3-1 نشت هوا
لوله تهویه معمولا از ورق های فلزی و یا قطعات پارچه ساخته می شود و هرچقدر هم که در ساخت این α لوله ها دقت شود، مقداری از هوا از میان درزهای لوله به خارج نشت خواهد کرد. محل اتصال قطعات مختلف لوله تهویه نیز از جمله نقاط ضعف آن است و مقدار قابل توجهی هوا را به هدر می زدهد. نشت هوا در لوله های تهویه، بسته به نوع اتصالات، از حالت کاملا مخدوش ) توان 2( تا کاملا آرام ) توان 1( متغ ییر است. در حالت کلی می توان گفت که میزان نشت هوا به عواملی نظیر نوع اتصالات، قطر و یا به عبارت دیگر محیط لوله، طول هر کی از قطعات لوله و اختلاف فشار بین داخل و خارج لوله بستگی دارد.
-4-1 افت در لوله های تهویه
پس از انتخاب نوع لوله تهویه و تعیین شدت جریان هوایی که باید از آن عبور کند، افت فشار بین دو سر آن می بایستی محاسبه شود تا با کمک آن بادبزن مناسب انتخاب شود. افت کلی از مجموع افت اصطکاک و افت در نقاط اتصال تشکیل می شود که در هر مورد بایستی آن ها را جداگانه محاسبه کرد. افت فشار در لوله های تهویه را می توان به کمک ضریب اصطکاک α، مقاومت لوله و نمودارهای مربوطه به دست آورد.
-5-1 انتخاب بادبزن
پس از تعیین شدت جریان و فشاری که باید به وسیله بادبزن تامین شود، با توجه به ضرایب اطمینان لازم، آن ها را تعدیل می کنند. اگر Q و P مقادیر نهایی شدت جریان هوا و فشار باشد، با مراجعه به منحنی مشخصه بادبزن های مختلف، بادبزنی انتخاب می شود که نقطه با مختصات P و Q در منحنی مشخصه آن واقع باشد.امروزه کارخانه های سازنده بادبزن، نمودارهایی را تهیه کرده اند که به کمک آن ها، به آسانی می توان بادبزن مناسب را انتخاب کرد. در این نمودارها، با نقل مختصات P و Q مورد نظر، مدل و نوع مناسب انتخاب می شود.نسبت قطر بدنه به چرخ اين نسبت از جمله مشخصات مهم بادبزن هاي محوري است و نقش اساسي را در فشار حاصله به عهده دارد. نسبت مزبور معمولا 8 است.
لقي
فاصله بين انتهاي پره و ديواره بادبزن را لقي مي گويند. در بادبزن هايي كه فشار بالايي توليد مي كنند، لقي حتي المقدور كم و براي جلوگيري از نشت هوا، معمولا حدود 1% چرخ است.
ديواره
ديواره بادبزن به گونه اي ساخته مي شود كه فضاي داخلي آن در جلو و پشت پره ها حالت واگرا داشته باشد و طراحي مناسب آن سبب كاهش افت مي گردد.
تاسيسات بادبزن
تاسيسات بادبزن خود شامل باد بزن، راهروي مخصوص تهويه، مجراي واگرا و قسمت محركه آن است. مهمترين مسئله در مورد تاسيسات بادبزن آن است كه اين تاسيسات به گونه اي طراحي شوند كه حداقل مقاومت را در برابر عبور هوا داشته باشند. به طور كلي دستيابي به اين مقصود چندان ساده نيست، زيرا راهروي مخصوص بادبزن، معمولا باريك وداراي پيچ و خم است و نيز چاه يا تونل اصلي را با زاويه نسبتا تندي قطع مي كند. در بعضي موارد، راهروي مخصوص تهويه بلافاصله پس از چرخ بادبزن، انحناي تندي دارد كه اين امر نيز منجر به ازدياد افت فشار هوا مي شود.
مجراي واگرا
سرعت هوا هنگام خروج از بادبزن غالبا زياد است و در بعضي موارد به حدود 30 متر در ثانيه مي رسد. لذا ميزان انرژي تلف شده از اين بابت زياد است و تمامي آن به صورت انرژي جنبشي به اتمسفر وارد مي شود. هر قدر سرعت هواي خروجي زيادتر باشد، افت انرژي از اين بابت زيادتر است و در بعضي موارد به حدود 35 تا 40 درصد توان كلي بادبزن مي رسد. براي افزايش توان مفيد بادبزن و به جريان افتادن حجم زيادتري از هوا، بايستي سرعت هواي خروجي بادبزن را به طريقي كاهش داد و اين امر توسط مجرايي به نام مجرای واگرا كه مقطع آن به تدريج گشاد شده ، انجام مي گيرد. مجراهاي واگرا معمولا به شكل هرم ناقص و گاهي به شكل مخروط ناقص اند.
موتور
امروزه از موتور الكتريكي به عنوان نيروي محركه بادبزن استفاده مي كنند و به ندرت در مواردي كه انرژي الكتريكي در دسترس نباشد، موتور ديزل را به كار مي برند.